Recensie: Zwarte Piet: De Verborgen Godsdienst Van De Nederlanden

Auteur: Dirk Bontes
Genre: Informatief
Vorm: e-book
Download dit boek

Dit boek is niet bedoeld voor kleine kinderen, maar voor de al wat oudere en voor volwassenen.

Zwarte Piet: Je hoort hem wel, maar je ziet hem niet.
Het paard van Sint Nicolaas is een schimmel – en dus schimmelig. En Zwarte Piet: die is erg schimmig. De ware aard van Zwarte Piet gaat schuil achter sluiers van illusie, van bedrieglijke schijn waarachter onvermoede waarheden schuilgaan. In dit boekje worden een flink aantal van die sluiers weggenomen. Zwarte Piet zoals hij was, maar zoals u hem nog niet kende.
Wist u bijvoorbeeld dat Zwarte Piet een valsemunter is? In Deventer, bijvoorbeeld, hebben ze dat ooit wel geweten – maar later vergeten.

Allereerst een dank aan Dirk Bontes voor dit boek, ik vond dit boek zeer informatief om te lezen!

Normaal ben ik van de Young Adult en Fantasy, maar voor deze keer heb ik een wetenschappelijk boek gelezen over een zeer actueel onderwerp, namelijk Zwarte Piet. De laatste tijd is er al veel ophef over deze knecht van Sinterklaas, en in dit boek wordt er enorm veel verteld over Zwarte Piet. Voor mensen die meer willen weten over de geheimen achter Zwarte Piet, zullen vast genieten tijdens het lezen van dit wetenschappelijke boek.

Ikzelf was verbaasd over de verscheidenheid aan informatie die de heer Bontes heeft kunnen verzamelen over de achtergrond van Zwarte Piet. Van simpele details van het uiterlijk van Zwarte Piet tot mythes en oude verhalen, je kan het zo gek niet bedenken, maar er is een link met Zwarte Piet gelegd. Zelfs de kleine dingen van Zwarte Piet die je snel over het hoofd zou kunnen zien, stelt Dirk Bontes aan de kaak. Dit boek geeft je een totaal andere visie op Zwarte Piet, je kennis wordt echt flink uitgebreid.

De schrijfstijl van Bontes is ook nog best prettig om te lezen. Er komen wel aardig wat moeilijke woorden en dergelijke in dit boek voor, maar dit weerhoudt je er niet van om verder te lezen. De goede schrijfstijl zorgt er wel voor dat je je aandacht erbij kan houden (en dat is ook zeker nodig!). De quotes van woordenboeken haalden wel de vaart wat uit het onderwerp, en dat was wel jammer.

Wat ik zelf miste in dit wetenschappelijke boek, waren de verwijzingen naar bepaalde bronnen. Er waren wel verwijzingen bij bepaalde quotes van woordenboeken, maar waar Bontes alle informatie vandaan haalt, is vaak moeilijk te achterhalen. Ook verwijst hij vaak naar zijn boek Aeneis Liber Sextus, en mocht je net als ik dit boek niet hebben gelezen, kan je eventueel wat verwarring krijgen.

Al met al is dit wetenschappelijke boek zeer informatief en geschikt voor mensen die flink hun kennis willen verbreden over Zwarte Piet. De informatie is echt enorm en is daarbij nog best prettig om te lezen. Je zal na het lezen van dit boek Zwarte Piet met hele andere ogen gaan bekijken!