Recensie: Rood als Bloed

Genre: Young Adult, Spanning
Uitgeverij: Clavis
Bladzijdes: 204
Prijs: 17,95
De link naar de Goodreads pagina
Koop dit boek via Clavis

Lumikku Anderson is een rustig meisje die probeert niet op te vallen op school. Ze bemoeit zich niet met anderen en zit op de middelbare school in Finland. Alles lijkt vlekkeloos te verlopen, totdat ze briefjes van vijfhonderd ontdekt in de donkere kamer van haar school. Ze komt erachter dat drie klasgenoten het geld hebben gevonden en Lumikki komt in de wereld van drugshandel en criminaliteit terecht, wat erg gevaarlijk kan zijn…

Om te beginnen moet ik Clavis complimenteren met de geweldige cover. Het boek ziet er prachtig uit, de kleuren zijn erg opvallend en de rode bloedspetters spatten van de voorkant af! Ook de zijkant van het boek is prachtig, rode bladzijdes aan de zijkant, wauw!
Hoewel ik dus erg enthousiast ben over de cover, was ik wat angstig over het verhaal zelf. Tijdens de YA-borrel bij Clavis deze zomer werd er al veel gesproken over de Snow White trilogie, en voor mij kwam het meer over als een sprookjesachtig meisjesverhaal, en ik wilde namelijk geen herhaling van de Selectie… Ik wist dus niet wat ik kon verwachten, maar toen ik eenmaal begon aan dit verhaal, werd deze angst compleet weggevaagd!

De trilogie mag dan wel Snow White heten, het sprookjesgedeelte zit wel op een heel laag pitje en zit alleen maar in de kleine details. Rood als Bloed zit juist vol spanning en actie door alle criminele activiteiten die er plaats vinden. In de recensies van Spoorloos en Een Andere Wereld heb ik al gesproken over de bijzondere schrijfstijl van Salla Simukka, en ook in dit boek was dit aanwezig. Simukka heeft vaak aan het begin van een hoofdstuk een soort ”poëtische” introductie, waar ik compleet bij kon wegdromen. Daarnaast houdt ze de spanning er nog goed in en had ik ook binnen een mum van tijd dit boek uit.

De personages vond ik ook aangenaam. Lumikki is een onopvallend meisje, maar voor mij viel ze juist erg op door haar sprankelende persoonlijkheid en kennis die ze bezit. Elisa, één van de klasgenoten die het geld heeft gevonden, kwam af en toe wat verwend en arrogant over, maar zelfs voor haar kan je wat medelijden krijgen. De Finse namen zijn ook echt geen probleem, je kan makkelijk alle personages van elkaar afhouden.

Het sprookjesgedeelte zat dus op een laag pitje, maar de details gaven wel wat weg. Zo wordt Lumikki uiteindelijk vergeleken met Sneeuwwitje en is er een sprookjesfeest in het boek gaande, waar ik weer genoeg inspiratie voor op kon doen voor aankomende woensdag! Het kleine sprookjestintje maakt dit boek zeker niet meisjesachtig, dus ook jongens kunnen dit boek met veel plezier lezen (genoeg achtervolgingen en actie in dit boek, dat wil je niet missen!).

Rood als Bloed is dus een spetterend begin van deze trilogie en ik ben snel nieuwsgierig geworden naar het volgende deel, Wit als Sneeuw. Salla Simukka is een goede schrijfster en ik ben vereerd haar morgen te kunnen spreken. Op naar deel 2 dan maar!

YoungAdultBooks heeft ook een recensie over dit boek geschreven.