Recensie: Boy 7

Auteur: Mirjam Mous
Genre: Spanning, Young Adult
Uitgeverij: Unieboek Spectrum
Bladzijdes: 286
Prijs: 10,00
Link naar de Goodreads-pagina

Een jongen wordt wakker op een grasvlakte. Hoe hij heet en hoe hij hier is gekomen? Dat weet hij niet meer. Hij weet niets meer. Het enige wat hij heeft, is een rugtas. Hij vindt een mobiel en luistert naar een voicemailbericht. Het is zijn eigen stem die zegt dat hij in geen geval de politie moet bellen. De enige aanwijzing die hij kan vinden, is dat er op zijn kleren de naam Boy 7 staat. Boy besluit op zoek te gaan naar de waarheid en zijn geheugen, waarbij hij niemand kan vertrouwen. Wat voor duister geheim schuilt er achter zijn geheugenverlies?

Dit boek heb ik vele jaren geleden gelezen, maar ik was al veel te veel vergeten. In december komt de verfilming van Boy 7 in de bioscoop, dus toen ik dit boek voor maar 10 euro in de winkel zag liggen, besloot ik hem maar mee naar huis te nemen en hem te gaan herlezen. Net als Boy 7 had ik last van geheugenverlies en kon ik helemaal opnieuw beleven wat er gebeurde in dit spannende verhaal.

Vanaf de eerste bladzijde word je meteen in het verhaal gezogen. Aangezien je net als Boy 7 nog niets weet van de situatie, moet je samen met hem achter de waarheid komen. De hoofdpersoon kan bijna niemand vertrouwen en moet met wat enkele hints ervoor zorgen dat hij zijn geheugen terug kan krijgen. Lara is een meisje die hem helpt, maar hij heeft zelfs bij haar zijn bedenkingen. Stapje voor stapje komt Boy erachter hoe hij wakker werd op de grasvlakte en welke geheime en duistere praktijken hier achter zitten.

Mirjam Mous heeft een vlotte schrijfstijl, ze weet precies de juiste dingen te vertellen en ze houdt de spanning er goed in. Als lezer blijf je benieuwd naar het verhaal achter Boy 7. Er gebeurt veel in het verhaal en met behulp van flashbacks kom je precies te weten wat er gebeurde voordat Boy wakker werd op de grasvlakte. Het verhaal is goed opgebouwd en daardoor is het heel zeldzaam als je halverwege dit boek zou stoppen met lezen, dit boek moet je gewoon uitgelezen hebben!

De personages in het verhaal spraken je ook zeker aan. Aangezien Boy geheugenverlies heeft, is hij wantrouwig en vastberaden om zijn geheugen terug te krijgen. Hij is moedig en dit maakt hem een sympathiek personage. Ook de andere personages hadden hun eigen karakter waardoor je iedereen goed uit elkaar kon houden.

Boy 7 is een boek vol spanning, mysterie en moet je zeker een kans geven. Het is nog een redelijk dun boekje, dus je kan in redelijk korte tijd dit boek uitlezen. Als je eenmaal begint, houdt Boy 7 je in zijn greep en laat hij niet meer los!

Pas kwam de trailer uit van de boekverfilming van Boy 7, maar ik heb zo’n vermoeden dat ze niet heel trouw zijn gebleven aan het boek. Ik twijfel nog of ik de film ga zien, maar ik neem aan dat mijn vrienden mij vast wel mee proberen te sleuren naar deze film!

Wat vond jij van het boek en ga jij naar de bioscoop toe om Boy 7 te zien?