Recensie: Spoorloos

Genre: Young Adult, Sprookjes
Uitgeverij: Clavis
Bladzijdes: 186
Prijs: 17,95
Link naar de Goodreads pagina
Koop dit boek bij Clavis

We bevinden ons in Finland in de nabije toekomst. Emmi is vijftien en op school gaat het niet goed. Terwijl alle andere leerlingen allang zichzelf hebben geprofileerd tot een groep, is Emmi nog maar een Potentieel die niet weet wat ze wil worden. Ze heeft hierdoor weinig vrienden en thuis bekommert haar familie zich ook niet om haar. Ze besluit weg te lopen en later terug te keren. Als ze eenmaal thuis terugkomt, is er niemand thuis. En niet alleen thuis, er is gewoon niemand te bekennen… De stad is leeg en het internet of enige vorm van elektriciteit doet het niet. Na een paar dagen ronddwalen komt ze Onerva tegen, een meisje die zelfmoord heeft gepleegd en er heilig van is overtuigd dat ze in de hel zitten, en later Atro, een achttienjarige jongen die houdt van filosoferen. Ze gaan samen op zoek naar antwoorden in deze lege wereld…

Aangezien ik in november Salla Simukka ga ontmoeten, leek het me wel een goed idee om veel boeken van haar te gaan lezen. Spoorloos had mijn moeder meegenomen van de bibliotheek. Het is weer een typisch Clavisboek (niet al te dik, en een prachtige cover) dus ik verwachtte dit boek snel uit te hebben.

Spoorloos is het eerste deel van een duologie. In Spoorloos is Emmi op zoek naar antwoorden voor deze enorme eenzaamheid en ontdekt ze samen met Onerva en Atro wat er aan de hand is. Althans, dat hoopte ik, want toen ik het boek na één dag had uitgelezen had ik meer vragen dan antwoorden. Dit boek is heel vreemd, maar dat maakt het wel ontzettend uniek. De schrijfstijl van Salla Simukka heb ik nooit eerder meegemaakt, waardoor de schrijfster wel diep in mijn geheugen blijft zitten. Het verhaal en de personages hadden iets abstracts, wat op het eerste gezicht slecht lijkt, maar ik vond het redelijk intrigerend. Je komt weinig te weten van Onerva en Atro en de verdieping van de personages blijft nog erg op de achtergrond. Uiteindelijk weet je ook niet als lezer wie of wat je moet vertrouwen en blijft het verhaal erg raadselachtig.

De vele sprookjesverwijzingen in dit boek vond ik erg leuk en is volgens mij typisch iets voor Salla Simukka. Emmi is een groot fan van sprookjes en deze sprookjes brachten ook weer genoeg mysterie in het verhaal. Het was zeker een leuke toevoeging, hoewel ik steeds minder begon te snappen van deze wereld.

Het verhaal kwam niet heel snel op gang (pas halverwege het boek gaan Emmi, Onerva en Atro echte plannen ondernemen), maar ik raakte totaal niet verveeld in het begin. Het boek houdt je op de één of andere manier wel vast. Na het einde te hebben gelezen was ik blij dat er op de achterkant stond dat er een vervolg is van dit boek, want anders had ik het verhaal te raar gevonden.

Ik heb dus een 7 gegeven voor dit boek, maar dit komt meer omdat ik gewoon niet weet of dit boek heel goed is of niet. Het boek brengt meer vragen op dan antwoorden, maar daarnaast intrigeert dit verhaal je wel. Ik kijk er dan ook naar uit om het vervolg te lezen van Spoorloos, namelijk Een Andere Wereld, waar ik hopelijk al mijn antwoorden in kan vinden.