Recensie: United

Titel: United
Auteur: Nadine Allewijn
Genre: Young Adult, Romantiek
Uitgeverij: Brave New Books
Bladzijdes: 273
Prijs: 15,95

Het is het jaar 2114 en Nederland ziet er anders uit. Zeeland is een vervallen provincie geworden en het Rijk heeft het programma United ingevoerd, waarbij jongens en meisjes van 18 jaar met elkaar worden gekoppeld. Ze zijn verplicht om met elkaar te trouwen. United beslist een grote keuze in je leven die je niet ongedaan kan maken.
Feline is net 18 geworden en woont in Zeeland. Sinds de dood van haar ouders is Timon de grote baas geworden in huis en voelt Feline zich niet veilig. Maar dan wordt ze gekoppeld aan een belangrijk persoon, namelijk de jongste prins van Nederland, Stijn. Gekoppeld zijn aan een prins klinkt geweldig, maar Stijn is minder blij met Feline. Stijn heeft namelijk een geheim waardoor hij absoluut niet wil trouwen met Feline. Hoe zal deze match eindigen als het zo moeizaam begint?

Tijdens de zomervakantie zag ik een bericht op De Lady Library waarbij Nadine Allewijn vertelde over haar profielwerkstuk. Ze was van plan om een boek te gaan schrijven en deze zelf uit te geven. Ze zocht voor haar verhaal wat proeflezers die haar tips en kritiek konden geven zodat haar verhaal beter werd. Ik was één van deze proeflezers en ik heb Nadine geholpen met het verhaal. United heeft wat weg van De Selectie en Matched, dus ik was in eerste instantie bang dat dit boek wat zoetsappig zou worden en het niks voor mij zou zijn. Nadine heeft toch mijn verwachtingen overtroffen, want ik genoot van het lezen van United!

In United  volg je het verhaal vanuit Feline en Stijn, die hoofdstuk na hoofdstuk elkaar afwisselen. Het is ontzettend fijn om beide kanten te zien, Feline is een verlegen maar lief meisje die vooral een goed beeld schetst van de armoede in Zeeland, terwijl Stijn het rijke aspect van de koninklijke familie laat zien. Nadine Allewijn kan goed schrijven en ik verveelde me totaal niet tijdens het lezen van haar boek. De zinnen zijn helder geformuleerd, ze heeft me echt verbaasd met haar schrijftalent. De emoties en gedachtes van Feline en Stijn worden goed verwoord en ik vond ze heel menselijk overkomen.

Het idee achter United is ook best interessant. De bevolking in Nederland ging omlaag, en de oplossing is het programma United. De achtergrond van dit programma en de samenleving in het toekomstige Nederland wordt goed uitgelegd. Aangezien dit verhaal 100 jaar in de toekomst speelt, is er ook nagedacht over technologische innovaties, waardoor deze maatschappij nog realistischer aanvoelt.

Toegegeven, United is niet een boek wat ik aan elke jongen zou aanbevelen. De romantiek in dit boek is namelijk wel belangrijk en daardoor kan dit boek wat zoetsappig overkomen, maar dit houdt Nadine wel weer in balans door de nodige spanning in het verhaal. Aangezien Stijn een geheim heeft waardoor hij niet met Feline wil trouwen, is er geen liefde op het eerste gezicht. Stijn is juist erg afstandelijk waardoor de opbouwende relatie tussen de twee niet vlekkeloos verloopt. Daarnaast is er nog een opstandige groep in Zeeland die tegen het koningshuis is. De actie zit wat aan de lage kant, maar het einde heeft wel veel spanning waardoor je wel op het puntje van je stoel zit. Ook klinkt het concept van koppels matchen wat onorigineel, Nadine weet hier wel haar eigen draai aan te geven waardoor dit boek toch iets nieuws heeft.

United is een uitstekend debuut van Nadine Allewijn. Haar schrijfstijl is fijn en de personages en de achtergrond van United zijn duidelijk en realistisch. Hoewel er niet al te veel actie is, zorgt Nadine wel voor de nodige spanning in het verhaal, waardoor je benieuwd blijft naar het einde van dit boek. Hopelijk wordt het cijfer voor Nadine’s profielwerkstuk net zo hoog (of hoger!) dan mijn cijfer, namelijk een dikke 8!

Nog een bedankje aan Nadine, ik heb genoten van het proeflezen van je verhaal en ik ben ontzettend blij dat ik United nu als fysiek exemplaar in bezit heb!